علوم اجتماعی
محمد دلقندی؛ محمد کریمی؛ حسن نودهی؛ مسلم چرابین
چکیده
هدف: با توجه به رشد و تحول فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیوههای آموزش نیز تغییرهای گستردهای کردهاند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع اکتشافی بودند. جامعه مطالعه حاضر همه مدیران و اساتید دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: با توجه به رشد و تحول فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیوههای آموزش نیز تغییرهای گستردهای کردهاند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع اکتشافی بودند. جامعه مطالعه حاضر همه مدیران و اساتید دانشگاههای فرهنگیان استان خراسان رضوی شامل شش پردیس در سال 1400 بودند. نمونههای پژوهش حاضر طبق اصل اشباع نظری 13 نفر تعیین که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای این مطالعه با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری (روایی با روش مثلثسازی تایید و پایایی با روش ضریب کاپای کوهن 87/0 بهدست آمد) و با روشهای تحلیل مضمون و سه دور دلفی تحلیل شدند. یافتهها: طبق تحلیل مصاحبهها، الگوی آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان 71 مضمون فرعی در قالب 12 مضمون اصلی داشت. در این مطالعه، مضمونهای اصلی شامل عوامل پداگوژیکی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل سازمانی، مدیریت یکپارچه، آیندهنگری، کیفیت آموزشی هدفمند، سنجشپذیری، انعطافپذیری در آموزش، خدمات پشتیبانی، مدیریت دانش، سهولت دسترسی و اطلاعات و محتوا بودند. همچنین، پس از راند اوّل دلفی تعداد 9 مضمون فرعی و پس از راند دوّم دلفی تعداد 6 مضمون فرعی از الگوی آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان حذف شد و در راند سوّم دلفی همه مضمونهای فرعی مناسب ارزیابی شدند. در نتیجه، الگوی نهایی آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان 56 مضمون فرعی در قالب 12 مضمون اصلی داشت که الگوی مضمونهای اصلی آن ترسیم شد. بحث و نتیجهگیری: مدیران، مسئولان و برنامهریزان دانشگاه فرهنگیان طبق الگوی طراحیشده آموزش مجازی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان میتوانند شرایط را برای بهبود وضعیت موجود آموزش بهویژه آموزش مجازی در این دانشگاه ارتقاء ببخشند.